woensdag 4 april 2012

Frank Sinatra - Got you under my skin / Willow weep for me

Francis Albert Sinatra. Een carriere van 60 jaar. Waar te beginnen? Ik heb 191 LP's van hem. Dat is pak hem beet 38 kilo muziek. Waarom? Het is de timing. Elke keer weer die verdomd goede timing. Hangend in het orkest, meestal een halve noot erachteraan. Dat maakt hem zo geniaal als zanger. Over zijn repertoire kunnen we het eens zijn. Niet alles is even geweldig. Maar voor een romanticus zoals ik heeft hij met nummers als 'Willow weep for me' mijn hart gestolen. Hij was tiener idool. Acteur. Producent. Regisseur. Zou een maffiamaatje zijn. Werd in de jaren 70 verguisd. Scoorde met New York New York toch weer een grote hit. Stopte. Maakte weer een come back. Zijn leven: 4 keer getrouwd, 3 kinderen, was regelmatig depressief, er zijn 2304 pagina's over zijn banden met de mafia bij de FBI te vinden. Ook zijn hele leven werd precies bijgehouden. In de negentiger jaren al licht dement. Een hartaanval ontlokte hem de laatste woorden: 'I'm losing.' Waarbij je mag stellen dat zijn hele leven een strijd was. De fbi-files zijn in 1998 publiek gemaakt. Net na zijn dood. Over timing gesproken. Omdat ik hem graag live aan het werk zie koos deze twee Youtubjes. Plus Willow natuurlijk.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten